Begijnen waren alleenstaande vrouwen die een gemeenschap vormden binnen de kerk maar geen eeuwigheidsgelofte hadden afgelegd. Zij mochten hun eigen kost verdienen en deden dat bij voorbeeld door het houden van een 'bewaarschool', de ziekenzorg, handenarbeid en het tegen betaling bidden voor overledenen.

Historie van het Begijnhof
Het Begijnhof is opgericht in 1267 en lag oorspronkelijk dichter bij het Kasteel van Breda. Omdat graaf Hendrik III van Nassau zijn tuin wilde uitbreiden is het in 1534-1535 verplaatst naar de locatie waar het nu nog ligt.

De lage huisjes werden in de achttiende eeuw met een verdi…

Historie van het Begijnhof

De lage huisjes werden in de achttiende eeuw met een verdieping verhoogd, wat duidelijk te zien is in de gevels. De Wendelinuskapel naast de ingang het Begijnhof was voor de Tachtigjarige Oorlog de kerk van de begijnen. Zij moesten hun kerk in 1590 afstaan aan de Waalse gemeente. Het Begijnhof stond onder bescherming van de Nassaus en kon zo blijven bestaan.

In de negentiende eeuw, toen de katholieke godsdienst weer meer en meer openlijk mocht worden uitgeoefend, leefde het Begijnhof weer op. Er werd een nieuw poortgebouw gebouwd en er kwamen een nieuwe kerk en een pastorie. Verder kwam er ook een tweede hofje tot stand.

Het gebouwtje links van de kerk was oorspronkelijk het zogenaamde kakhuis, met de toiletten. Het poortgebouw is in 1980 nog een keer vervangen.

Het Begijnhof tegenwoordig
Begijnen zijn er tegenwoordig niet meer. De laatste begijn, zuster Frijters, overleed in 1990. De huizen op het Begijnhof worden nog steeds bewoond door alleenstaande vrouwen. In het voormalige Novicenhuis wonen zusters van de orden van 'Dienaressen van de Heer en de Maagd van Matará', beter bekend onder de naam Blauwe Zusters, vanwege de kleur van hun habijt.

Tradities en gebruiken uit het verleden worden nog steeds in ere gehouden. Zo staat er in het perkje tegenover de pastorie een zogenaamde heksenbol. Deze spiegelbol is bedoeld als afschrikmiddel tegen demonen, ziekten, tegenspoed en de duivel. De bol staat er van de IJsheiligen tot Allerzielen.

Kruidentuin
Op het Begijnhof vind je een uitgebreide kruidentuin. De begijnen hadden veel kennis van geneeskrachtige kruiden en gebruikte de kruiden veel in de ziekenzorg.

Musea
Op het Begijnhof vind je twee kleine musea. In het poortgebouw huist het Miniaturen- en Poppenhuismuseum.  Het Begijnhofmuseum in een van de woningen geeft een inkijkje in het begijnenleven.

Explore Royal Breda hotspot
Het Begijnhof is onderdeel van de Explore Royal Breda route.  Deze route neemt je mee op ontdekking langs de plekken die herinneren aan Breda's koninklijke wortels én verbindt verrassende nieuwe plekken met de historie. Nieuwsgierig geworden? Bekijk hier de route.

Ontdek hier meer over het rijke Nassauverleden van Breda.

• Elke maandag 12.00 - 18.00 uur
  • Elke dinsdag 12.00 - 18.00 uur